Güven ve iyi arkadaşlık eğitim ve öğretimin amaç ve işlevselliğinin gerçekleşmesinde önemli rol oynar, çünkü öğrenciler arasındaki dargınlıklar ve çözümsüz kalan sorunlar okullarda huzursuzluğa yol açar. Bu durum öğrencilerin okul heyecanını ve öğrenme motivasyonunu zayıflatır.
Ortaya çıkan
anlaşmazlıkların çözümsüz kalması veya nasıl çözümlendiğine bağlı olarak,
ortaya iki mutsuz ya da biri
mutsuz, diğeri halinden memnun iki yüz ifadesi ile karşılaşabiliyoruz.
Peki, bir anlaşmazlık sonucunda her iki tarafın kazanç sağlaması ve mutlu
olması mümkün değil midir?
Mediatif
pedagojinin amacı, anlaşmazlık konusu ne olursa olsun, herhangi bir çatışma
sonunda “kazan- kazan” çözüm yöntemi ile iki gülen yüz görmektir.
Bunu
gerçekleştirebilmek için öncelikle öğrencilerde çatışmanın doğası ve
fonksiyonları hakkında bilinç oluşturulması gerekir. “Çatışmalar bizi yıldırmak
için değil, güçlü kılmak için vardır” sloganı ile çatışmanın yaşamın doğal bir
parçası olduğu ve bu sürecin olumlu ve yapıcı yönetildiği takdirde çatışmanın
faydalı olduğu bilgisi öğrencilere verilmelidir. Bunun yanı sıra öğrenciler ile
mediatif pedagojinin temel elementleri olan öfke kontrolü, olumlu iletişim,
şiddetten uzak durma ve bir kavgayı tırmandırmama egzersizleri uygulanmalı ve
öğrencilere dört aşamadan oluşan “kazan- kazan” çözüm yolu
gösterilmelidir. Öğrencilerin kendi barış yollarını oluşturabilmeleri ve
ileride yaşayabilecekleri herhangi bir anlaşmazlık durumunda kazan-kazan
metodunu deneyimleyebilmeleri için onlara kullanılabilir materyaller
kazandırmak faydalı olacaktır.
Bu çalışmalarda
öğrencilere hazır cevaplar vermek yerine, çocukların ortak iş birliği ve
etkinliklere aktif katılımları teşvik edilmeli ve grup içinde öğrenerek,
sosyal gelişme zorlukları ve davranış sorunlarının aşılması amaçlanmalıdır.
Grup çalışmasında
çocuklar ve gençler kendi davranış sorunlarını ve diğer okul bireylerinin
davranış sorunlarını gözden geçirme ve davranışlarının doğruluğunu tartışma
fırsatı bulur. Konuya uygun etkinlikler eşliğinde, özellikle rol üstlenme
oyunları ile kendi davranışlarını sorgulama ve yeni ilişki biçimlerini deneme
konusunda cesaretlendirilebilir ve böylelikle yaşadıkları olağan çevrenin dışına
çıkartılarak onlara yeni davranış biçimlerini öğrenme fırsatı verilebilir. Bu,
onların toplumla bütünleşme ve gelecek için kendi yollarını bulabilme şansını
arttıracaktır.