Mediatif Pedagoji


Güven ve iyi arkadaşlık eğitim ve öğretimin amaç ve işlevselliğinin gerçekleşmesinde önemli rol oynar, çünkü öğrenciler arasındaki dargınlıklar ve çözümsüz kalan sorunlar okullarda huzursuzluğa yol açar. Bu durum öğrencilerin okul heyecanını ve öğrenme motivasyonunu zayıflatır.

Ortaya çıkan anlaşmazlıkların çözümsüz kalması veya nasıl çözümlendiğine bağlı olarak, ortaya iki mutsuz ya da biri mutsuz, diğeri halinden memnun iki yüz ifadesi ile karşılaşabiliyoruz. Peki, bir anlaşmazlık sonucunda her iki tarafın kazanç sağlaması ve mutlu olması mümkün değil midir?
Mediatif pedagojinin amacı, anlaşmazlık konusu ne olursa olsun, herhangi bir çatışma sonunda “kazan- kazan” çözüm yöntemi ile iki gülen yüz görmektir.
Bunu gerçekleştirebilmek için öncelikle öğrencilerde çatışmanın doğası ve fonksiyonları hakkında bilinç oluşturulması gerekir. “Çatışmalar bizi yıldırmak için değil, güçlü kılmak için vardır” sloganı ile çatışmanın yaşamın doğal bir parçası olduğu ve bu sürecin olumlu ve yapıcı yönetildiği takdirde çatışmanın faydalı olduğu bilgisi öğrencilere verilmelidir. Bunun yanı sıra öğrenciler ile mediatif pedagojinin temel elementleri olan öfke kontrolü, olumlu iletişim, şiddetten uzak durma ve bir kavgayı tırmandırmama egzersizleri uygulanmalı ve öğrencilere dört aşamadan oluşan “kazan- kazan” çözüm yolu gösterilmelidir. Öğrencilerin kendi barış yollarını oluşturabilmeleri ve ileride yaşayabilecekleri herhangi bir anlaşmazlık durumunda kazan-kazan metodunu deneyimleyebilmeleri için onlara kullanılabilir materyaller kazandırmak faydalı olacaktır.
Bu çalışmalarda öğrencilere hazır cevaplar vermek yerine, çocukların ortak iş birliği ve etkinliklere aktif katılımları teşvik edilmeli ve grup içinde öğrenerek, sosyal gelişme zorlukları ve davranış sorunlarının aşılması amaçlanmalıdır.
Grup çalışmasında çocuklar ve gençler kendi davranış sorunlarını ve diğer okul bireylerinin davranış sorunlarını gözden geçirme ve davranışlarının doğruluğunu tartışma fırsatı bulur. Konuya uygun etkinlikler eşliğinde, özellikle rol üstlenme oyunları ile kendi davranışlarını sorgulama ve yeni ilişki biçimlerini deneme konusunda cesaretlendirilebilir ve böylelikle yaşadıkları olağan çevrenin dışına çıkartılarak onlara yeni davranış biçimlerini öğrenme fırsatı verilebilir. Bu, onların toplumla bütünleşme ve gelecek için kendi yollarını bulabilme şansını arttıracaktır.