“Bir
şeyi iki kişi arasında bölüştürmenin en adil yolu, birine porsiyonları belirme
hakkının,
bir diğerine ise porsiyonlar arasında seçim hakkının verilmesidir!”
bir diğerine ise porsiyonlar arasında seçim hakkının verilmesidir!”
Gustav
Stresemann
Arabuluculuk genel anlamıyla, en az iki kişi arasındaki herhangi bir
çatışma durumunda, çatışan tarafların tarafsız bir üçüncü kişi yardımı ile, sorunlarına
her iki taraf tarafından kabul edilebilir bir çözüm bulabilmek için, iş birliği
içinde çalıştıkları bir iletişim sürecidir. Diğer bir deyişle “arabuluculuk”,
belli prensipleri ve kuralları olan yapısal bir çatışma çözme tekniğidir.
Arabuluculuğun kullanım alanlarından biri olan okul-akran arabuluculuğu,
okullarda disiplin olaylarının çözümünde ek olarak uyunabilecek, en az risk
içeren alternatif bir çatışma çözme metodudur. Bir öğrencinin diğer bir
öğrenciye yardım etme, başka bir deyişle bir öğrencinin, diğer bir öğrencinin
yardımı ile sorununu en uygun çözüme kavuşturarak kendini özgür kıldığı bir
serüvendir.
Akran arabuluculuk sistemini okullarda uygulayabilmek için, özellikle
okulların ortaöğretim ve üzeri sınıflarında okuyan gönüllü öğrencilere “Çatışma
Çözme ve Akran Arabuluculuğu Eğitimi” verilmasi gerekir. Bu eğitim ile arkadaşları tarafından sayılan, güvenilen ve kabul gören
arabulucular yetiştirilir. Okuldaki bütün öğrencilere arabuluculuk ve akran
arabulucular tanıtılır ve öğrenciler ihtiyaçları olduğunda veya başkasının
yardıma ihtiyacı olduğunda kime başvuracakları konusunda bilgilendirilirler. Bu
aşamadan sonra, en az iki veya daha fazla öğrencinin bir anlaşmazlık yaşaması
ya da gruplar arası bir kriz tehlikesi ortaya çıkması durumunda, akran
arabulucular devreye girer.
Akran arabuluculuk hizmeti ile öğrenciler arasında yaşanan çatışmaların
kavga ve şiddet davranışlarından uzak, yapıcı bir şekilde ele alınması ve tüm
tarafların kazanç sağlayacağı kalıcı bir çözüm bulunması hedeflenmektedir.
Kimin haklı, kimin haksız olduğunun aranmadığı bu süreçte, çatışan her iki
taraf değişime ve her iki tarafın kabul edeceği bir çözüm üretmeye açıktır.
Akran arabulucuların görevi ise bu hedef doğrultusunda, üçüncü tarafsız kişiler
olarak süreci en iyi şekilde yönetmek ve krizin en kısa zamanda sağlıklı bir
şekilde giderilmesine yardımcı olmaktır.
Her iki tarafın kazanç ve gelişme sağladığı bu süreç, öğrencilerin
akranlarının yardımı ile kendi sorunlarının çözümünde sorumluluk almaları,
dolayısıyla kendi öz disiplinlerini oluşturmalarına da yardımcı olacaktır. Öğrenciler arabuluculuk
sürecinde deneyimleyecekleri yöntemler ile, aile ve okul ilişkilerinde
yaşadıkları sorunları yapıcı bir şekilde çözmeyi öğrenecek, dolayısıyla
kendilerine olan güvenleri artacak, kendilerini daha iyi hissedecek ve eğitim
stresiyle daha iyi baş edebileceklerdir.
Kısaca, (akran) arabuluculuk ile öğrenciler, problem ne olursa olsun ve sahip
oldukları tüm farklılıklara ve zorluklara rağmen, “birlikte barış içinde
yaşam” ilkesince sorunlarını medenice nasıl çözebileceklerini öğrenir ve
yaşadıkları problemleri bireysel gelişimleri için bir avantaja dönüştürürler.